Top Menu

Gladheidsbestrijding

Hotshot-3models-meyer

Bron: Meteo Consult

Maandag 14 november 2011, Meteo Consult website

Gladheid en gladheidbestrijding

Ondanks dat het de afgelopen nachten in het binnenland al tot wat lichte vorst kwam, is van serieus winterweer nog absoluut geen sprake. Toch hebben we vorig jaar gezien dat eind november de winter al kan toeslaan en dus duiken we vandaag en morgen in de wereld van de gladheid en natuurlijk ook de gladheidbestrijding. Vandaag kijken we naar de verschillende vormen gladheid, morgen kijken we vooral naar de manier waarop de gladheid wordt bestreden.

Ontstaan van gladheid
Voor het ontstaan van gladheid zijn er twee zaken belangrijk. Ten eerste moet het wegdek koud zijn. Met koud bedoelen we dan een wegdektemperatuur onder het vriespunt. Ten tweede moet de weg vochtig of nat zijn/worden. Is de weg koud, maar volledig droog, dan zal er nooit gladheid optreden. Als aan de zojuist genoemde voorwaarden wordt voldaan, kunnen er drie soorten gladheid ontstaan. We behandelen ze allemaal.

Bevriezing van natte wegen
Tijdens de daglichtperiode ligt de lucht- en wegdektemperatuur in ons land vaak boven nul. Als er dan neerslag valt, wordt een wegdek nat. Als de weg tijdens de avonduren nog altijd nat is en de temperatuur begint te dalen, kan er gladheid optreden. Daarvoor moet het wegdek wel tot onder het vriespunt afkoelen. Is dat inderdaad het geval, dan kan zich op het wegdek een heel dun laagje ijs vormen.

Bij bevriezing van natte weggedeelte ontstaat er zogenaamd “ black ice”. Het vocht op de weg bevriest, maar voor de automobilist is er visueel weinig verschil tussen een wegdek met wat water of een heel dun laagje ijs. Omdat deze vorm van gladheid ook erg plaatselijk is (soms alleen in een bocht of in een bosgebied), worden de meeste automobilisten hierdoor verrast.

Condensatiegladheid
Een andere vorm van gladheid is condensatiegladheid. Hierbij vindt er een geleidelijke vochttoevoer plaats richting de weg. Belangrijk hierbij is dat de wegdektemperatuur lager ligt dan de zogenaamde dauwpuntstemperatuur. De dauwpuntstemperatuur is de temperatuur waarbij het vocht in de lucht gaat condenseren. Een wegdek kan dus aan het begin van de avond droog zijn, maar in de loop van de nacht toch vochtig worden omdat de wegdektemperatuur op een gegeven moment onder de dauwpuntstemperatuur komt. Het vocht dat richting de weg gaat, kan daarbij zowel in de vloeibare als in de vaste vorm op het wegdek neerslaan. Bij de laatste vorm is het wegdek al afgekoeld tot onder het vriespunt. Op het wegdek zetten zich dan kleine ijskristalletjes af. De weggebruiker ziet in dit geval een wit uitgeslagen weg voor zich. Gevoelig voor deze vorm van gladheid zijn vooral de bruggen en viaducten. Deze worden in een heldere winternacht over het algemeen kouder en komen dus eerder in de buurt van de dauwpuntstemperatuur.

Gladheid door winterse neerslag
De meest logische vorm van gladheid komt tot stand door winterse neerslag. Dat kan (natte) sneeuw, ijzel of hagel zijn. Als we beginnen met sneeuw, dan heeft deze vorm van winterse neerslag één groot voordeel. De weggebruikers zien het en over het algemeen past men de snelheid goed aan.

IJzel is een wat lastigere vorm van winterse neerslag. Soms zorgt het wel voor gladheid, soms ook niet. Belangrijk daarvoor is de wegdektemperatuur. Ligt deze boven nul, dan moet de ijzel “ zijn best doen” om de weg af te laten koelen. Lukt dat, dan wordt het alsnog glad. Meestal is dat niet het geval en vormt zich bij een luchttemperatuur onder nul (en een warme weg) alleen op voorwerpen zoals auto’s fietsen, struiken en bijvoorbeeld prikkeldraad een laagje ijs. Is de weg koud, maar ligt de luchttemperatuur iets boven nul, dan vormt zich juist alleen op de weg een ijslaagje. Het verrassingseffect voor de weggebruikers is in dit geval groot. Op de thermometer op de schutting was namelijk te zien dat de (lucht)temperatuur boven nul lag. “Hoe kan het dan glad zijn!”

Ook hagel kan voor gladheid zorgen. Het lastige met hagel is echter dat het vaak om een zeer lokaal fenomeen gaat. De wegbeheerder zal dan ook over het algemeen deze vorm van gladheid niet bestrijden. Daarbij komt nog eens dat, net als bij sneeuw, de weggebruiker ziet dat de weg glad is.

Hoe we de andere soorten gladheid in Nederland bestrijden en met welk middel, behandelen we morgen. Daarbij gaan we dan ook nog gelijk een leuk en verrassend proefje doen.

 

De link naar het complete artikel van Meteo Consult klik hier.

 

Bron: De Telegraaf

Woensdag 19 oktober 2011, Telegraaf

wo 19 okt 2011, 22:48
Nu al preventief gestrooid

NIJMEGEN –  In Nijmegen is op bruggen en viaducten woensdagavond al preventief gestrooid. Door de lage temperaturen en regen zou het glad kunnen worden. De gemeente Nijmegen en het bedrijf dat de gladheidsbestrijding uitvoert, zeggen dat ze hebben geleerd van de afgelopen strenge winters. Dat meldt Omroep Gelderland. Zo is extra zout ingekocht en zijn nieuwe strooiwagens aangeschaft.

Link naar artikel in de Telegraaf:http://www.telegraaf.nl/binnenland/10756017/__Nu_al_gestrooid__.html?cid=short